Waarom acquisitie eigenlijk best heel leuk is!

Waarom acquisitie eigenlijk best heel leuk is!

Ik zal jullie eerst even meenemen in mijn verhaal om later tot de kern te komen. Alweer een jaar geleden zaten we met alle Vestigingsmanagers en Directie in een ‘hutje op de hei’ om de plannen voor het nieuwe jaar te bespreken. Daar werd de ambitie uitgesproken om nieuwe vestigingen te openen, aansluitend op onze huidige regio. Toen ik ’s avonds thuis kwam, borrelde spontaan de gedachte in mij op ‘waarom ga ík die vestiging niet opzetten?’. Ik heb het op tafel gelegd en gelukkig kreeg ik direct het vertrouwen van Wouter en ging ik aan de slag voor de regio Apeldoorn.

En ja daar komt het. Een nieuwe regio, bedrijven die niet bekend zijn met Kamphorst en onze dienstverlening. Hoe en waar begin je? Juist, je pakt de telefoon en gaat je verhaal doen!
Ik had de gedachte om mijn verhaal gewoon eerlijk te vertellen. Ik maak mijn verhaal niet mooier dan het is en ik merk dat die eerlijkheid wordt gewaardeerd.

Op deze persoonlijke manier probeer ik in contact te komen met Recruiters, HR Adviseurs, Afdelingsmanagers en Directie. Acquisitie wordt door bedrijven niet altijd als prettig ervaren, maar hoe zorg je anders dat je naam bekend wordt? Alle commerciële bedrijven zullen dit herkennen en ook Acccountmanagers / Salesmanagers in dienst hebben om zichtbaar te zijn in de markt.
Interessant is om aan te voelen wie je aan de telefoon hebt en oprecht interesse te tonen in hoe een organisatie in elkaar zit; wat is hun beleid op dit moment en waar zitten de pijnpunten? Ik verwacht niet direct bij het eerste gesprek een uitnodiging voor een kopje koffie of een vacature om direct iemand te leveren. Maar ‘gewoon’ een leuk inhoudelijk gesprek zorgt er al voor dat je naam blijft hangen en dat het volgende contact eenvoudiger gelegd is. Ik hoor jullie al denken ‘waarom is acquisitie dan leuk?!’.
Het antwoord is: door oprecht te geloven in je verhaal en de toegevoegde waarde die je levert. Ieder gesprek is anders, ieder bedrijf is anders en je weet nooit op welk moment je belt. Soms spreek je een telefoniste die niet mag doorverbinden, maar wel heel enthousiast vertelt over een verhuizing waar ze middenin zitten. De volgende keer spreek je een eigenaresse van een familiebedrijf die niet bezig is met een visie of de toekomst, maar juist hoopt te kunnen afbouwen. Is er een opvolger? Wordt het bedrijf verkocht? Kortom, deze gesprekken staan allemaal op zichzelf en iedere organisatie, maar vooral contactpersoon heeft zijn eigen verhaal. Door open te staan voor deze verhalen komen er interessante gesprekken naar voren. Soms sluit je het gesprek af door iemand succes te wensen en soms wordt er wel een behoefte kenbaar gemaakt en ja, die behoefte moet je signaleren om jouw toegevoegde waarde op dat moment te kunnen bespreken.

Hoe leuk is het om vervolgens een afspraak te maken, en samen met een kop koffie verder te praten over de situatie van de organisatie en bovenal van betekenis te kunnen zijn door jouw expertise in te zetten!

Deel dit artikel

Facebook
LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Inhoudsopgave