Dat thuiswerken is zo gek nog niet!
In een tijd waarin corona ervoor heeft gezorgd dat kantoren (deels) gesloten zijn en we in beperkte mate en grootte op kantoor kunnen werken, is en wordt er veel thuisgewerkt. Iets wat voorheen bij veel bedrijven niet tot de mogelijkheden behoorde, maar wat nu in no-time de nieuwe standaard lijkt te zijn geworden. Hoe zijn de geluiden na een aantal maanden thuiswerken in corona-tijd en hoe ziet de toekomst eruit?
“Thuiswerken? Dat doen wij hier niet!”
Hoe komt het dat bedrijven voorheen het thuiswerken veelal hebben tegengehouden? In mijn ogen heeft dat te maken met angst. Angst om de controle op de medewerker te verliezen, angst voor afname van de productiviteit. De traditionele manier van werken is voor bedrijven nog steeds de actualiteit: een vast kantoor, een vaste werkplek, vaste werktijden. Ik merk aan de nieuwe generatie werkenden (waar ik mijzelf onder schaar) dat er behoefte is aan meer flexibiliteit, aan ruimte voor een eigen invulling van tijd en misschien zelfs werkzaamheden. Wanneer je duidelijke afspraken kunt maken met een manager of werkgever en je zelf meer invulling kunt geven aan hoe, waar en wanneer je werkt, geeft dit een bepaald gevoel van vrijheid en bevlogenheid. Het kan de stress bij een medewerker verminderen en het werkplezier zelfs doen laten toenemen. Een medewerker met meer werkplezier; dat wil toch elk bedrijf?
“Het valt eigenlijk wel mee”
De afgelopen maanden in corona-tijd hebben veel bedrijven hun werknemers verplicht gesteld om (veelvuldig) vanuit huis te werken, mede vanwege de oproep vanuit de overheid. En wat zijn veelgehoorde geluiden vanuit die bedrijven over het thuiswerken? Dat het in de praktijk eigenlijk allemaal wel meevalt! Dat de productiviteit van de medewerkers er niet onder lijdt (in sommige gevallen misschien zelfs is verhoogd!) en dat het werkplezier onder de medewerkers is toegenomen. De medewerker kan zich beter focussen op werkzaamheden, wordt minder gestoord door allerlei geluiden en telefoontjes én vergaderingen zijn nog nooit zo effectief geweest. Er wordt meer to-the-point gecommuniceerd en dat levert tijdswinst op. Natuurlijk is veel afhankelijk van hoe jij je werkplek thuis kunt inrichten en of je bijvoorbeeld te maken hebt met (jonge) kinderen die je aandacht vragen, maar over het algemeen zijn de geluiden positief.
En in de toekomst?
Wanneer de corona-crisis weer zo goed als achter de rug is, bestaat de kans dat iedereen weer massaal naar kantoor trekt, maar ik heb het idee dat de mindset bij veel bedrijven is veranderd. Door in de praktijk te hebben ervaren dat de productiviteit van je medewerkers bij het thuiswerken er niet of nauwelijks onder lijdt, geeft dat het vertrouwen dat de thuiswerkers gewoon hun werk doen en professioneel zijn. Natuurlijk is het belangrijk om regelmatig contact te houden, zodat er betrokkenheid blijft bij de organisatie en collega’s. En natuurlijk willen we graag onze collega’s (misschien niet allemaal) fysiek blijven zien en heeft het werken op kantoor absoluut zijn voordelen. Maar de mogelijkheid om één of meerdere dagen in de week thuis te blijven werken, ook wanneer alles weer “normaal” is geworden, zal er bij veel bedrijven nu ongetwijfeld zijn!